Kevesek számára ismert az INTERNATIONAL WATCH CO. cég neve. A vállalat nevének a rövidítését említve, a svájci óramárkák rajongói azonnal az "élmezőnybe" sorolják az IWC gyártmányokat. Ha azonban azt mondom: Schaffhausen, még az órák szempontjából laikus ember is a pontosság szinonimáját ismeri fel a 2010-ben immár 142 éves múlttal rendelkező óragyár székhelyének nevében. (Sokkal indokoltabban, mint a nálunk rendkívül népszerű, de csak átlagos minőségű, szebb napokat is megélt svájci márka felidézésével.)
Egy cég angol elnevezése nem szokatlan a nemzetközi nagyvállalatok körében, itt azonban többről van szó. Először néhány mondatban tekintsük át az IWC történetét, amely az Amerikai Egyesült Államokban kezdődött.
Tehát honnan is az angol cégnév? Egy bostoni óragyár igazgatója, A.F. Jones azzal a céllal utazott az óragyártásáról már a XIX. században is elismert Svájcba, hogy az ottani szakképzett, ám olcsó munkaerővel, korszerű amerikai szerszámgépeken gyártassa le az általa tervezett óraszerkezeteket, amelyeket majd az USA-ban tokoznak és forgalmaznak. Társaival 1868-ban, New Yorkban céget is alapított e célból, a már említett INTERNATIONAL WATCH CO. (rövidítve IWC) néven.
E korszerű amerikai szemléletű gyár létrehozásának elképzelése elsőre nem találkozott az otthonukban dolgozó svájci óra-összeszerelő munkásokéval, ezért a még szinte csak papíron létező, mára már világvezető IWC óramárka története csaknem véget is ért. Szerencsénkre azonban hamarosan találkozott egy gyárépület tulajdonosával, Heinrich Moserrel. A Rajna partján létesült, és vízi energiával ellátott üzemcsarnokot (a szerszámgépek egészen a századfordulóig innen nyerték az energiát) Jones céljának megfelelőnek ítélte, s ezzel az amerikai és svájci óragyártás az északkelet-svájci Schaffhausen városában összekapcsolódott. 1875-ben már akár 300-an is dolgozhattak az erre a célra átépített épületben. Itt újabb fordulatot vett az IWC vállalat története: az amerikai adószabályok miatt elfogyott az a költség- és árelőny, ami a svájci gyártásból adódott, így csak az amerikai innovatív gondolkodás maradt a két ország óragyártásának együttműködéséből, s maradt a márka tisztán svájci. 1880-tól négy generáción keresztül a Rauschenbach család lett a tulajdonosa a cégnek, de a márkanév többször is változott. A karórák elterjedéséig a gyárban zsebórák készültek. 1885-ben a világon elsőként fejlesztettek ki egy digitális kijelzésű mechanikus óraszerkezetet.
A második világháborút követően a cég komoly, ám üzleti szempontból nem túl sikeres fejlesztésekben vett részt az elektro-mechanikus órák terén. Az 1969-es bázeli ipari vásáron bemutatott Beta 21 kvarcóra-szerkezet már a tranzisztor-korszak terméke volt. A kvarcórák mellett, modellkínálatukban a mechanikus szerkezetű ékszerórák is jelentős arányt képviseltek. A 70-es években szoros kapcsolatot alakítottak ki a Porsche dizájncéggel. Elsőként alkalmazták az óragyárak közül a karóráknál a titánt a tok és a csat esetében. Ugyanekkor, 1978-ban a gyár visszavette eredeti megnevezését, az INTERNATIONAL WATCH CO.-t, azaz az IWC-t. Az IWC 1991-ben az LMH-csoport tagjává vált a Jaeger-LeCoultre és az A. Lange & Söhne vállalatokkal együtt. Az ezredfordulóra az LMH, és így a schaffhauseni cég is, a Richemont luxusóra vállalat tulajdonába került, amely tovább erősítette az IWC piaci pozícióit.
Talán kevéssé ismert tény, de az IWC márkát jellemzi, hogy 1885-től valamennyi a gyárból kikerült óráról részletes feljegyzéssel rendelkeznek. Így már talán az sem meglepő, hogy a gyár az összes, a kezdetektől készített modelljét képes javítani, és alkatrészt tud biztosítani a szervizhez. Ami a szerkezetet illeti, akár más neves óragyárak, az IWC is felhasználja a svájci szerkezetgyártó ETA termékeit is, azonban alaposan átdolgozva. A rendkívül drága, újabb fejlesztésű IWC modellekben azonban saját, manufaktúra-szerkezetek találhatók - mint a cal. 5000-es vagy 8000-es kaliber-család.
A jelenleg kapható IWC óracsaládok, ill. IWC modellek közül nem egy, komoly múlttal rendelkező egykori modellek legkorszerűbb változatai. Aki megismerkedik velük, könnyebben elboldogul a régebbi kiadásúak között is. Kezdjük a rövid bemutatót az IWC legbonyolultabb csúcsmodelljével, a több mint 650 alkatrészből álló Grande Complicationnal. A rózsaarany- vagy platinatokban található automata szerkezet kronográf, percismétlő, öröknaptár, év- és holdfázis-kijelzés funkciókkal rendelkezik. A következő nagy múltú, több modellel is büszkélkedő IWC óracsalád a Portuguese. A több mint 70 éves őssel bíró kézi felhúzású órák nagyméretű tokja a felhasznált IWC zsebóra szerkezet következménye volt abban az időben, amikor még jóval kisebb karórákat gyártottak. Akkoriban a karóraszerkezetek pontossága nemigen versenyezhetett a zsebórákéval. A jelenlegi óracsalád tagjaiban az IWC felvonultatja tudásának javát: az "egyszerű" kronográftól a turbillonig és a percütős szerkezetig szinte minden megoldás megtalálható; az egyes modellek 7 napos kézi felhúzású, mások automata szerkezetűek. A tok anyaga acél, többféle arany, vagy platina lehet, modelltől függően. Az IWC Ingenieur óracsaládja is több mint fél évszázados múlttal rendelkezik. A strapabíró órák jellegzetessége - mint már hajdan is - a mágneses tér elleni védelem. Szerkezetük most is automata. A család tagjai között kronográf is található. Az IWC modellcsaládjai között talán a leglátványosabbak a pilótaórák (Fliegeruhren). Közöttük a Grosse jelzésűek 46 mm-t is meghaladó méretűkkel az IWC termékpalettájának "zászlóshajói". Bennük a világ legnagyobb automata - természetesen az IWC-nél fejlesztett és gyártott - szerkezete, melynek járástartaléka meghaladja a 7 napot. A családon belüli csúcsmodell részidős (rattrapante/doppel/double) kronográf funkcióval rendelkezik, tokja kerámia. A klasszikus pilótaóra családban az egykori legjobb repülős órának tartott IWC Mark XI-nek utóda is kapható, napjainkban XVI-os jelzéssel. Természetesen nemcsak magasan a levegőben, hanem nagy mélységekben, a víz alatt sportolni vágyóknak is biztosít órákat az IWC. Persze, csak a Föld felszínén járók számára is izgalmasak az Aquatimer modellek, melyek a 60-as években kerültek az IWC modellválasztékába. Nem is akármilyen tesztelői voltak, elég, csak ha Cousteau, a nagy tengerkutató nevét említjük meg. A mostani modellcsalád egyes tagjainak automata szerkezetét 120 m-es és 2000 m-es vízállóságú tok védi, amely vörösaranyból is készülhet. A Deep Two modell különlegessége a mechanikus mélységmérő funkció, amely 50 m-ig használható. Az IWC-től elvárt módon stopperfunkciós óra is található az Aquatimerek között.
Az IWC jelenlegi kínálatából említhettük volna a céget tekintve akár extravagánsnak tekinthető DaVinci, vagy a konzervatív módon elegáns Portofino modellcsaládot. De érdemes lenne akár a kézi felhúzású 83-as (1930-47), majd 88-as (1946-64) és 89-es (1946-76), vagy az automata 85x-es kaliberű szerkezetekkel szerelt modellekig visszatekinteni, hiszen ezek egyfajta standardjai nemcsak az IWC cégnek, hanem a svájci óragyártásnak. E klasszikus órák, ha gondosan szervizeltek, szinte "örök darabok", nem csupán fizikai értelemben. Elegáns megjelenésüknek köszönhetően sohasem mennek ki a divatból, tokjuk többségében arany, kiváló szerkezetük révén napi hordásra is alkalmasak, akár a legrégebbi gyártásúak is. Ezek az IWC modellek itthon és külföldön - a használt órák közül - talán a legnépszerűbbek. Nem csoda tehát, ha keresettségük miatt áruk is folytonosan emelkedik. Az IWC Schaffhausen óragyár honlapja: www.iwc.com
Leírás |
Fotó |
---|---|
IWC Schaffhausenarany karóra 1952-ből Referenciaszám: 475. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Fliegeruhr Chronograph"Der Flieger Chronograph" Referenciaszám: IW370603 Gyártási idő: kb. 2006. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausenarany férfi karóra 1954-ből Referenciaszám: 1150. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Grosse IngenieurReferenciaszám: IW500501 Gyártási idő: 2010. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Portugieser AutomaticReferenciaszám: IW500107 Gyártási idő: 2014. Állapota: kitűnő, új. |
![]() |
IWC Ingenieur Automatic AMGReferenciaszám: 322703 Gyártási idő: 2012. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausen karóraSzerkezete: C.8541 (mint az akkori Ingenieur-ökben), Gyártási idő: 1967. Állapota: kitűnő, karcmentes. |
![]() |
IWC Schaffhausen Yacht Club karóraSzerkezete: C.8541, (mint az akkori Ingenieur-ökben), Gyártási idő: 1966-1969 között. Állapota: kitűnő, karcmentes. |
![]() |
IWC Schaffhausen arany karóraSzerkezete: C89-es. Gyártási idő: 1957-59 között. Állapota: kitűnő, karcmentes. |
![]() |
IWC Mark XVII"Die Fliegeruhr" Gyártási idő: 2013. Állapota: kitűnő, új. |
![]() |
IWC Ingenieur Automatic 44 mmReferenciaszám: IW323401 Gyártási idő: 2010. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausenarany karóra 1947-ből Szerkezete: C89-es. Az óra minden része jelzett, a számlapon lévő |
![]() |
IWC Schaffhausenarany karóra 1953-ból Szerkezete: C89-es. Állapota: jó. |
![]() |
IWC Schaffhausenarany karóra 1958-ból Szerkezete: C89-es. Az óra minden része jelzett, |
![]() |
IWC Schaffhausenacél karóra 70-ből Szerkezete: C89-es, kettős inkablokkozású Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausen C89Schaffhausen arany karóra 1961-ből Szerkezete: C89-es. Az óra 2010. V. 20.-án egy teljes tisztításon esett át. Állapota: kitűnő. Az óra minden része jelzett, eredeti. |
![]() |
IWC Schaffhausenkaróra különlegesség 1951-52-ből Óramű: C. 85, az első IWC automata szerkezet. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausenautomata karóra 1963-64-ből Szerkezete: C 8531, (mint az akkori Ingenieur-ökben) Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Ingenieur Automatic AMGReferenciaszám: 322702 Szerkezet: saját, manufakturális automata, Gyártási idő: 2007. Állapota: nagyon jó. |
![]() |
IWC Spitfire Mark XVSchaffhausen, dátumos férfi karóra Szerkezet: automata, IWC kaliber C.37524 Gyártási idő: 2006. Állapota: kitűnő, mint az új. |
![]() |
IWC Portofino AutomaticMivel ennek a karórának a koronanélküli átmérője 34 mm, Gyártási idő: 2000. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Aquatimer Automaticdobozában, összes papírjával Szerkezet: IWC kaliber 30110 (alap:ETA 2892-2) Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Ingenieur AutomaticVintage Collection Óramű: automata, (saját manufakturális) IWC kaliber 80111; Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausengyönyörű duplafedeles zsebóra 1919-ből Tok: nagy méretű, 14 karátos arany, Az órához tartozik még a doboza is. Állapota: kitűnő. |
![]() |
IWC Schaffhausen órák gyártási adatai
Gyártási év | Szerkezet sorszám |
---|---|
1885 | 1,337 - 5,701 |
1886 | 19,001 |
1887 | 27,951 |
1888 | 29,451 |
1889 | 37,701 |
1890 | 49,301 |
1891 | 62,901 |
1892 | 75,801 |
1893 | 87,501 |
1894 | 100,501 |
1895 - től 1897 - ig nem volt egyértelmű a sorszámok kiosztása |
|
1898 | 170,701 |
1899 | 193,801 |
1900 | 211,801 |
1901 | 231,001 |
1902 | 253,501 |
1903 | 276,601 |
1904 | 298,801 |
1905 | 321,301 |
1906 | 349,601 |
1907 | 377,501 |
1908 | 406,001 |
1909 | 435,401 |
1910 | 463,601 |
1911 | 491,801 |
1912 | 521,201 |
1913 | 557,201 |
Gyártási év | Szerkezet sorszám |
---|---|
1914 | 594,401 - 620,800 |
1915 | 620,801 - 635,200 |
1916 | 635,201 - 657,400 |
1917 | 657,401 - 684,100 |
1918 | 684,101 - 714,100 |
1919 | 714,101 - 742,300 |
1920 | 742,301 - 765,100 |
1921 | 765,101 - 780,100 |
1922 | 780,101 - 783,700 |
1923 | 783,701 - 793,600 |
1924 | 793,601 - 807,400 |
1925 | 807,401 - 827,800 |
1926 | 827,801 - 845,200 |
1927 | 845,201 - 866,200 |
1928 | 866,201 - 890,800 |
1929 | 890,801 - 919,600 |
1930 | 919,601 - 929,200 |
1931 | 929,201 - 937,600 |
1932 | 937,601 - 938,200 |
1933 | 938,201 - 939,400 |
1934 | 939,401 - 940,000 |
1935 | 940,001 - 940,600 |
1936 | 940,601 - 955,600 |
1937 | 955,601 - 979,000 |
1938 | 979,001 - 1,000,600 |
1939 | 1,000,601 - 1,013,200 |
1940 | 1,013,201 - 1,019,200 |
1941 | 1,019,201 - 1,039,000 |
1942 | 1,039,000 - 1,052,400 |
1943 | 1,052,401 - 1,078,000 |
1944 | 1,078,001 - 1,092,400 |
Gyártási év | Szerkezet sorszám |
---|---|
1945 | 1,092,401 - 1,106,200 |
1946 | 1,106,201 - 1,131,400 |
1947 | 1,131,401 - 1,153,600 |
1948 | 1,153,601 - 1,177,600 |
1949 | 1,177,601 - 1,205,200 |
1950 | 1,205,201 - 1,222,000 |
1951 | 1,222,001 - 1,253,200 |
1952 | 1,253,201 - 1,291,600 |
1953 | 1,291,601 - 1,316,800 |
1954 | 1,316,801 - 1,335,400 |
1955 | 1,335,401 - 1,361,200 |
1956 | 1,361,201 - 1,399,600 |
1957 | 1,399,601 - 1,436,800 |
1958 | 1,436,801 - 1,480,000 |
1959 | 1,480,001 - 1,513,000 |
1960 | 1,513,001 - 1,553,800 |
1961 | 1,553,801 - 1,612,200 |
1962 | 1,612,001 - 1,666,000 |
1963 | 1,666,001 - 1,733,200 |
1964 | 1,733,201 - 1,778,800 |
1965 | 1,778,801 - 1,796,800 |
1966 | 1,796,801 - 1,820,800 |
1967 | 1,820,801 - 1,869,200 |
1968 | 1,889,201 - 1,905,400 |
1969 | 1,905,401 - 1,958,800 |
1970 | 1,958,801 - 2,026,600 |
1971 | 2,026,601 - 2,076,400 |
1972 | 2,076,401 - 2,113,000 |
1973 | 2,114,201 - 2,194,600 |
1974 | 2,194,601 - 2,265,400 |
Eredeti lWC Schaffhausen óráját a legjobb áron - hétvégén is - megvásárolom Budapesten, készpénzért.
Márkás karórák adás-vétele: lWC Portugieser, Ingenieur, Fliegeruhr, Mark.
Budapest, XII. Moha utca - 06 20 934 2225
Márkás IWC Schaffhausen karórák, Portuguese, Ingenieur, Fliegeruhr, Da Vinci - Chronoweb márkás órák eladása
Karóra | Breitling | Rolex | IWC | Jaeger-LeCoultre | Omega | Tag Heuer | Női órák | Patek | Vacheron